vamkezelesi_megbizas_1920x400px

tudta-e ön...

Ezen az oldalon magyarázatot adunk arról, ami ügyfeleinket a postai folyamatok működéséről leginkább érdekli, egyúttal válaszolunk a legtöbbször feltett kérdésekre.

 

Tudta Ön, hogy minden az Európai Unión kívülről érkező küldeményt vámeljárás alá von a NAV, akkor is, ha az értéke miatt a címzett-megrendelő nem tartja vámkötelesnek?

Amennyiben az Európai Unió határain kívülről érkezik egy küldemény, akkor az értékétől függően közterhet kell fizetni utána, kivéve, ha értéke nem haladja meg a jogszabályban leírtakat.

Online vásárlás esetén akkor nem kell vámot és áfát fizetni, ha a termék értéke nem haladja meg a 22 eurót, de amennyiben térítésmentesen (nem értékesítés formájában) magánszemélytől érkezik a termék, akkor 45 euró ez az értékhatár. Efölött már Áfát, 150 euró fölött pedig Áfát és vámot is fizetni kell.

A NAV a küldeményen jelzett értéktől függetlenül vizsgálhatja (a 22 euró érték alatti termékek esetén is) többek között pl.: az küldemény értékét, hogy az áru nem ütközik-e valamely jogszabály rendelkezésébe: márkajelzése szerint eredeti-e, nem védett állatból, növényből származik-e stb.

A vámeljárás alá vont küldeményeknél megindul a vámkezelési folyamat. Erről az ügyfél úgy értesül, hogy kap egy emailt (ha a címzésen az szerepel) és/vagy levelet, amelyben közlik vele ezt a tényt és a teendőket a vámvizsgálathoz. A vámeljárás lépései a következők:

  • 1. tájékoztatjuk az ügyfelet a vámeljárásról ajánlott levélben és sms útján (amennyiben szerepel a küldeményen telefonszám)
  • 2. le kell tölteni a vámkezelési megbízást (a www.posta.hu/vam oldalról). Az ehhez szükséges dokumentumok listája itt érhető el. Az ügyintézéshez szükséges lesz a rendelés-visszaigazolás, és a számla, vagy a fizetési (PayPal) igazolás: ezekkel igazolhatja az ügyfél a termék értékét.
  • 3. amennyiben megtörtént a dokumentumok megadott elérhetőségekre történő beküldése, akkor jön a vámügyintézés, és ha ez utóbbi is befejeződött, akkor a posta.hu nyomkövetésében megjelenik a „Küldés a kézbesítő postára” esemény.
  • 4. Ha adót, vámot kell fizetni, akkor ezek megfizetése ellenében vehető át a küldemény a kézbesítő postán. Ha nem adó- és vámköteles, akkor a kézbesítő viszi ki a küldeményt, vagy értesíti az ügyfelet küldeménye érkezéséről.

Szintén fontos információ, hogy a vámkezelési megbízást magánszemélyek a postaimport@posta.hu e-mail címre, cégek esetében a megbízást a postavamugynokseg@posta.hu címre várjuk.