MP_poszt_0715_Vili

Online fizetés az új vámkezelési folyamatban

 

Vám Vili a külföldi online rendelés szakértője. Jártas a vámkérdésekben, amit esetleg nem tud, annak utánajár a Posta vagy NAV megfelelő felületén. Vili örömmel segít neked is! Olvasd el az első részt a kisokosból.

2021. augusztus 3.

Megvan a CSI: Helyszínelők amerikai sorozat? Ebben hangzott el az a mondat, amely talán a legjobban illik ehhez a kérdéscsokorhoz:


„Nincs mindig igazunk, de nem mindig azért, mert tévedünk.”

Ki hibázott akkor, ha megadtad a telefonszámodat online vásárláskor, mégsem kaptál sms-t, hogy online fizethess? Vagy miért kell postai díjat fizetned, ha kérted, hogy a NAV vámolja a küldeményt? És amikor előre megfizetted az áfát, a kézbesítéskor mégis miért kellett postai díjat fizetned? A Hollandiából érkezett termékre áfát kell fizetned? Vám Vili válaszol ezekre a kérdésekre is. Olvasd!

1. Kezedben a küldemény, és látod a borítékon a telefonszámodat, e-mail címedet. A Posta mégis azt állítja, hogy nem tudott értesíteni. Kinek van igaza?

Ha rutinos online vásárló vagy, akkor tudod, hogy mindenképpen előnyt jelent a kézbesítésben, ha az elérhetőségre vonatkozó adatmezőket kitöltöd, így például az emailcím mellett a telefonszámodat is megadod. A Magyar Posta azonban nemzetközi küldemények esetén nem közvetlenül a webshoptól kapja meg a megrendelt terméket, hanem a feladó postától, és innen érkezik meg elektronikusan a küldeményhez kapcsolódó összes adat is. Amennyiben a webshop vagy akár a külföldi posta nem töltötte fel a küldemény adatai közé az elérhetőségi adatokat, vagy esetleg rossz formátumban tette (pl. több 0 karaktert hozzárakva), az bizony gondot okoz. A postai vámkezelési rendszer automatikus, így azokkal az adatokkal halad életútján a küldemény, amelyeket a feladó megad a Magyar Postának. És ha nem vagy rosszul töltötte fel a telefonszámot és/vagy az emailcímet a feladó, akkor a Posta sem tud SMS-t vagy e-mailt küldeni, így végül az áfát, vámot és a postai díjat utánvétellel lehet majd kiegyenlíteni a küldemény kézbesítésekor.

2. Hollandiából jött a csomag, vagyis európai uniós országból, miért kell mégis áfát fizetned?

Gyakori, hogy az Unión kívüli országból származó termék például Hollandiában található nemzetközi áru-elosztóközpontból érkezik Magyarországra. Szuperek ezek a raktárak, mert sok esetben gyorsabban megérkezik innen a kiválasztott áru. Azt viszont érdemes megjegyezni, hogy ezek vámszabadterületek, vagyis még senki nem fizette meg a termékek után az áfát. Tehát hiába vagyunk jók földrajzból, attól még nem számít uniós terméknek a küldemény, mert éppen Hollandiában portyázik. A tényleges vámkezelést (áfafizetés) a Magyar Posta Nemzetközi Posta Kicserélő Központjában végzik el az EU-n kívülről érkezett küldemények vámkezelésével azonos módon. Amennyiben viszont a vámkezelést elvégezték még Hollandiában, amikor az árut kivették a raktárból, akkor természetesen sem ÁFA, sem vámkezelési díj nem terheli, mert akkor a küldemény már EU-belföldinek számít.

3. Kérted, hogy a NAV vámkezelje a küldeményt, mégis felszámítottak postai díjat?

Se te, se más nem dolgozik ingyen. Ha a küldemény a Magyar Postához érkezik be, és azt vámkezelésre továbbítani kell, akkor van vele postai munka. Ha az adóhatósági vámkezelést kéred, az csak úgy tud megtörténni, ha a Posta a küldeményt kiválogatja, félreteszi, és a hatóság kérésére szemlére átadja a NAV-nak. Ezután a Posta raktározza, amíg a NAV nem jelez, hogy a vámkezelés lezárult és kifizetted az ÁFÁ-t/vámot. Csak a NAV jelzése után továbbíthatja számodra a Posta a küldeményt. Ezért a közreműködésért számít fel a Posta díjat, melyet kézbesítéskor kell megfizetned.

4. Már vásárláskor felszámították az áfát, és azt a termék árával együtt megfizetted, kézbesítéskor mégis postai díjat kellett fizetned?

Az áfafizetési kötelezettség az Európai Unión kívülről érkező küldemények esetén párban jár a vámkezeléssel. Vagyis valamennyi, EU-n kívülről érkező küldeményt vámkezelni kell, függetlenül attól, hogy az áfát a megrendeléskor előre megfizették vagy csak utólag fogják. A NAV-nak tudnia kell arról, hogy áru érkezett be, és arról is, hogy az árura vonatkozó ÁFÁ-t befizették már vagy sem. Ebben az esetben tehát, ha a rendeléskor az áfát felszámolták és kifizetted, még hátra van a vámkezelés, amelyet a Magyar Postának el kell végeznie, és ennek a díját kell számára megfizetni.

5. Benne van a szállítási költség a fizetett tételek között. Mégis miért kell bemennem a postára a küldeményemért?

Végre valami, ami nem változott! Ha a méretei miatt levélszekrény útján nem kézbesíthető a levélként érkezett nemzetközi küldemény, akkor a címzettet a Posta elektronikusan vagy papír alapú értesítő útján értesíti. Utóbbi esetben az érkezett küldeményt a postai értesítés alapján az értesítőben megjelölt postán lehet átvenni az értesítéstől számított 15 munkanapig.