Kormányrendeletnek való megfelelés

Webshopomat szerződésbontás miatt a Magyar Posta jelenleg tiltólistára rakta hátralék miatt, ez esetben mi a teendő?

Egyedi szerződést a Magyar Postával ez esetben nem tud kötni, azonban a csomagszállítási szolgáltatást így is igénybe tudja venni a Magyar Posta ÁSZF-jében megjelenített feltételek szerint.

Nem készülök el a Kormányrendeletben foglaltaknak a megjelölt határidőig, van-e türelmi idő? Milyen szankciók merülhetnek fel?

A jogalkotó a postai szolgáltatások nyújtásának és a hivatalos iratokkal kapcsolatos postai szolgáltatás részletes szabályairól, valamint a postai szolgáltatók általános szerződési feltételeiről és a postai szolgáltatásból kizárt vagy feltételesen szállítható küldeményekről szóló 335/2012 (XII. 4) Korm. rendelet módosításáról szóló 685/2023. (XII. 29.) Korm. rendeletben a kihirdetéstől számított 90 nap elteltéhez kötött hatályba lépés megállapításával biztosította a kellő felkészülési időt a rendelkezés alkalmazására. Az érintett 3/A. § hatálybalépésének (2024. március 28.) időpontjára kell az érintett vállalkozásoknak felkészülniük az őket terhelő kötelezettség teljesítésére; ennek hiányában jogszabályt sértenek. A kormányrendeletben foglaltaknak való nem megfelelés a fogyasztók érdekeit sérti, az ebben illetékes hatóság eljárását vonhatja maga után. A jogkövetkezmény akár bírság is lehet.

Köteles vagyok-e csak a Magyar Postát feltüntetni, mint szállító?

A kormányrendelet nem ír elő kizárólagosságot a Magyar Posta részére, azonban a jogszabálynak való megfelelés érdekében a Magyar Postát, mint választható szállítási lehetőséget a honlapon fel kell tüntetni.

Bérelt Webáruházam van, mi a teendőm?

A kormányrendelet érintett rendelkezéséből származó kötelezettség kiterjed erre az esetre is, ha a webáruház Magyarország területére olyan termék értékesítését végzi, amely kiszállítását a Magyar Posta az ÁSZF-jében lehetővé teszi.

Köteles vagyok-e szerződni a Magyar Postával?

Nem köteles. A kormányrendelet a fogyasztók számára biztosítja a kiszállítást végző postai szolgáltató megválasztási lehetőségét, ami nem szükségszerűen jelenti azt, hogy a webáruház az őt terhelő kötelezettségének a Magyar Postával kötött, külön írásba foglalt keretszerződés megkötésével tudna csak eleget tenni. A fogyasztónak/vásárlónak a kiszállításra vonatkozó igényét a webáruház keretszerződés megkötése mellőzésével, az adott árut tartalmazó postai küldemény egyedi feladásával (az így létrejött postai szolgáltatási szerződéssel) is kiszolgálhatja.

Köteles vagyok-e regisztrálni a Magyar Posta regisztrációs formuláján keresztül?

Nem köteles, a fogyasztónak/vásárlónak a kiszállításra vonatkozó igényét a webáruház keretszerződés megkötése mellőzésével, az adott árut tartalmazó postai küldemény egyedi feladásával (az így létrejött postai szolgáltatási szerződéssel, az annak megfelelő szolgáltatási díj ellenében) is kiszolgálhatja. Ugyanakkor annak érdekében, hogy a webáruház a kereskedelmi célú internetes honlappal rendelkező vállalkozások számára célzottan kialakított díjszabással tudja az MPL Üzleti csomag szolgáltatást igénybe venni, szükséges a regisztráció, vagy külön egyedi szerződést kell kötnie a Magyar Postával.