„A CÉLOM AZ, HOGY MINDENKINEK ÖNBIZALMAT ADJAK”

A TMC GROUP ALAPÍTÓJA ÉS ÜGYVEZETŐ IGAZGATÓJA, SZEMÉLYES MÁRKAÉPÍTŐ, MENEDZSER, PRODUCER, MOTIVÁTOR, INSPIRÁCIÓS ELŐADÓ KENDE-HOFHERR KRISZTINA, AKI EGYKOR A TV2 KOMMUNIKÁCIÓS IGAZGATÓJA ÉS A SLÁGER RÁDIÓ KERESKEDELMI ÉS MARKETINGIGAZGATÓJA IS VOLT. „ÁLLANDÓ ALKOTNI AKARÁS” JELLEMZI AZ ÉLETÉT, MEGSZÁLLOTTAN POZITÍV GONDOLKODÓNAK JELLEMZI ÖNMAGÁT.

Állandó szereplője vagy a Forbes magazin legbefolyásosabb magyar nőklistájának média üzleti kategóriában. Hogyan érintett téged, amikor felkértek, hogy szerepelj a címlapon? Milyen érzés volt, amikor megtudtad, hogy a 7. helyig jöttél fel a ranglistán?
Nagyon sokat jelent, mert csak öten vagyunk vállalkozók ezen a listán. Büszke vagyok arra, hogy saját erőnkből, selfmade módon lettünk erre érdemesek. Ez bizonyítja azt, hogy érdemes szorgalmasnak lenni, fejleszteni magadat, és hinni magadban. Azt mutatja számomra, hogy az út, amelyen járok, látható másnak is.

Nagyon sok tudást az USA-ban szereztél. A pozitív gondolkodás és a maximalizmusod is innen jön?
Az elejétől fogva meghatározza az életemet az a tudás és tapasztalat, amelyet kint szereztem. Például a gondolkodásuk egy vezetői kiválasztás folyamán: ők tehetséget és hozzáállást keresnek, azt mondják, a tapasztalatot idővel megszerzi mindenki. Így lehettem fiatalon egy corporate vállalat felső vezetője. A maximalizmusomra pedig a legjobb példa, hogy el sem tudom képzelni, hogyan vezethetnék rádióműsort, hogyan beszélhetnék stúdióban beszédtechnika-órák nélkül, míg egyesek erre nem fordítanak energiát. Egyébként nem tudom, hogy a tengerentúli fertőzöttségem jó-e vagy rossz. A munkamódszerem mindenképpen amerikai – ha lehet ilyet mondani.

Miben más az amerikai munkamódszer?
Abban, hogy hiszek benne, hogy képes vagyok a saját erőmből, a saját tudásommal elérni a kitűzött céljaimat. Nyilván ez nehezebb, és sokkal több munka, de elhiszem, hogy ha elég szorgalmas vagyok, eleget tanulok, megfelelőek az eredményeim, és ezt jól tudom kommunikálni, akkor sikeres leszek. Itthon tíz emberből hét abbahagyja, amit elkezdett, még mielőtt kiderülhetne, hogy az a valami sikerülhetett volna, mert fél a kudarctól, a megítéltetéstől. Amerikában a kudarcból tanulnak az emberek.

A személyes márkaépítést a magyar közéletbe is átültetted, te kezdted el menedzselni Liptai Claudiát, Hajós Andrást, Dobó Katát vagy Gryllus Dorkát. Mi motivált?
Sztármenedzsmenttel aktívan a TV2-s életemmel együtt majdnem húsz évet foglalkoztam. Sok sztárt segítettem az útján. Biztonsági háló voltam számukra. Ezt a tevékenységet ma már a kollégáim végzik. Az elején maga a tevékenység izgatott nagyon, átmentem értük a falon is. A hitvallásom az volt, hogy a nevük egy brand, ezért azt kértem, hogy csak azzal foglalkozzanak, amiben ők jók, én minden mást levettem a vállukról. A célom az volt, hogy mindenkinek önbizalmat adjak, mert mindenkiben van egy csoda, és ebben el kell kezdeni hinni. A siker egyik záloga az, hogy merd megmutatni magad, és hallatni a hangodat.

Most már saját magad menedzselésével foglalkozol.
Igen, de amit a híres emberekkel tettem, azt nem teszem meg tudatosan magammal. Sokkal organikusabb a saját márkaépítésem, szükségem van az emberi kapcsolatokra. Civileknek, nagyvállalati vezetőknek, vállalkozóknak csinálom a selfmade marketinget. Egyénileg, személyre szabottan.

Ezt a sok tevékenységet hogyan lehet a magánélettel összeegyeztetni?
Soha nem tapasztaltam a hátrányát annak, hogy családos vagyok, viszont az összeegyeztetés nehéz, ha sikeres üzletasszony, jó anya, jó feleség, jó barát akarsz lenni. Érdekes logisztikát feltételez, ezt segíti, hogy táblázatfüggő vagyok, és mindent vezetek. Egyébként a hosszú távú tervezésben vagyok erős. Fontos volt megtalálni életem szerelmét, de nem lehet utána hátradőlni, a kapcsolatot ápolni kell, amihez szintén idő kell. Ugyanakkor fontos megtalálni a jó munkatársakat. Szerintem a világon a legtökéletesebb csapatom van. 15 éve ugyanazokkal a munkatársakkal dolgozom, akik nagyon sok mindent levesznek a vállamról.

A postához, a postai dolgozókhoz sok kötődésed van. Voltál motivációs előadó sales eseményeken, a nevedhez fűződő NőComment! talkshow színpadi változatát, és az Édes Kettes színpadi sütőshow-t is elhoztuk egyes dolgozói konferenciák végére. Milyennek látod a postásokat és a Magyar Postát mint vállalatot?
Az egyik legkellemesebb meglepetésem az volt, hogy mennyire nyitottak a posta értékesítő kollégái. Amivel mi, ügyfelek találkozunk a postákon, az egy tökéletesen működő, prosperáló, bármelyik nagyvállalathoz hasonlító corporate vállalat.

Óriási sikere volt az értékesítési munkatársak körében a kiégés elkerülésére tett javaslataidnak, módszereidnek. Hogyan készülsz fel egy cég adott munkatársi körének tartandó előadásra?
Megpróbálok minél több információt megszerezni azokról, akik ott lesznek: milyen munkakörben dolgoznak, nagyjából mennyi ideje dolgoznak, milyen korosztályba sorolhatók. Megpróbálom megtudni a megrendelőtől, hogy mik azok a problémák, amelyek őket leginkább foglalkoztatják a hétköznapi vagy a munkahelyi életükben, és próbálok ezekre ráhangolódva előadást tartani, hogy valóban hasznos tudjak lenni, mert nagyon fontos, hogy jól érezzék magukat a hallgatók. Számomra a legfontosabb definíció a hasznosság.

Az elmúlt időszakban a kkv-szektor elkötelezett támogatója lettél. Ez hogyan jött az életedbe?
Vállalkozó lettem, fél évig nem volt bevételem, mert nem jutott el a tudatomig, hogy ahhoz számlát kell kiállítani, mert egy nagyvállalatnál erre megvolt a pénzügyi osztály. A szolgálati gépkocsimnak a téli–nyári gumicseréje nekem Pisti volt a 114-es melléken. Ezért azt gondolom, hogy egy sikeres felsővezető nem feltétlenül látja globálisan az üzletvitelt, és sajnos szomorúbb tapasztalatom, hogy a kkv sem nagyon tudja. Álmot kergetnek, vagy megörököltek egy vállalkozást. Az üzleti, stratégiai gondolkodást próbálom átadni, és sokszor bebizonyosodik, hogy nem mindenkinek való a vállalkozói lét. Vállalkozói képzéseinken több mint 600 vállalkozóval találkoztam, mindegyiknek emlékszem a történetére, a sikerük útjára vagy éppen a kudarcaikra. Megtanítom, hogy hogyan lehet egyedül csinálni, de helyettük nem csinálom meg. Átadom, hogy a vállalkozói léthez mi szükséges, hogyan menjen nekik egyedül, milyen személyiség kell egy sikeres vállalkozáshoz. Volt olyan, akinek megmondtam, hogy ne legyen vállalkozó, mert képtelen stratégiában gondolkodni, nem akar célokat kitűzni, a pénzügyekhez nincs köze. De az is lehet, hogy nem látok valakit elég kitartónak.

„Akard jobban, mint amennyire félsz tőle!” – ez lett a vállalkozói közösség vezérmondata.
Az út, amelyet megtettem, félelemmel, szorongással, megfelelni vágyással teli érzéshalmaz által vezérelt út volt nagyon sokáig. Ez a szlogen teljesen véletlenül, a színpadon kimondott mondat volt, amely később önálló életet kezdett el élni, és amely ma már nagyon sokak számára jelent valamit, így ma már kijelenthető, hogy ez az én mottóm.

Képzések, feltöltött segédletek is segítik a közösséget, sőt személyes eseményeken a vállalkozók is találkozhatnak egymással. Ilyen eseményeken jelent meg a Posta mint logisztikai szolgáltató, ahol te a közösséged tagjainak a Magyar Postát ajánlod mint webáruházi logisztikai partnert. Értékesítőink találkozhatnak a közösség tagjaival, és szerződéskötések is születtek már. Miért a Posta mellett tetted le a voksodat?
Nem felejtjük el, kik voltak azok, akik már akkor is látták az induló vállalkozásunkban a jövőt, akikre számíthattunk. Nekem a Magyar Posta egész életemben minden vállalkozásomban ilyen volt. Nyilván azért is áll közel a szívemhez, mert mindig nyitottsággal és támogatással állt hozzám. Másrészt nem baj, ha az ember a „hazai” cégeket támogatja az olyan gazdasági helyzetben, mint amilyenben most élünk.

Egyébként te magad jársz még postára?
Igen. A mai napig vannak olyan dokumentumok, amelyeket a postán keresztül kell eljuttatni, és ilyenkor én magam megyek be feladni. Csekket már nem adok fel, de minden barátomnak kaparós sorsjegyet veszek születésnapjára, méghozzá annyit, ahány éves, és természetesen mindig a postán veszem meg. A megrendelt #AJMAFT termékekhez az MPL-dobozt a kollégáim veszik meg, és a postával juttatjuk el a megrendelőinknek.