tájékoztatás a levélküldemények kézbesítéséről

A Magyar Posta Zrt. határozottan cáfolja, hogy felsőbb utasításra nem kézbesítenek háznál leveleket, vagy nemzetközi küldeményeket. A postákon dolgozó munkatársak a hatályos jogszabályok alapján járnak el az egyes küldemények kezelésében, hangsúlyozzuk, hogy valamennyi levélküldemény kézbesítése folyamatosan zajlik.

A Magyar Posta a nemzetközi közönséges leveleket csak akkor köteles háznál kézbesíteni, ha annak mérete nem haladja meg a levélszekrények bedobónyílásának méretét. Erről egy idén áprilisban hatályossá vált jogszabály, a 81/2017. kormányrendelet rendelkezik. Eszerint a Posta a 324×229×24 mm-nél nagyobb, közönséges küldemények címre kézbesítését mellőzheti, a postás ebben az esetben egy értesítőt dob a levélszekrénybe, hogy a küldemény mikor és hol vehető át.

A jogszabályi rendelkezést az indokolta, hogy a külföldről (főleg Távol-Keletről) érkező küldemények nagy része nem csomagként, hanem közönséges postai levélként érkezik (jellemzően ingyenes szállítási költség mellett), amelyet szabály szerint a levélszekrénybe kell bedobnia a postásnak. Ugyanakkor ezek az árutartalmú küldemények sok esetben nem férnek bele a levélszekrényekbe, sőt gyakori, hogy a postás táskájába sem. Amennyiben ezeket a külföldről érkező termékeket csomagként rendeli meg az ügyfél, úgy azt továbbra is háznál kézbesíti a Magyar Posta, ám ennek a díja magasabb. Megjegyezzük továbbá azt is, hogy belföldön a korábban említett, 324×229×24 mm-nél nagyobb „leveleket” csak csomagként adhatják fel az ügyfelek, így ezek házhoz kézbesítése más csomagokkal együtt, a szokott módon történik.

A fentebb említett változásról az ügyfeleket a Magyar Posta a honlapján elhelyezett ismertetőben, valamint A postai szolgáltatások Általános Szerződési Feltételei 2017.04.24-ével hatályos dokumentumában tájékoztatta.

Valóban igaz, hogy a karácsonyi időszakban nagyobb a munkateher a postai dolgozókon, ezért is fordulhatott elő, hogy egyik munkatársunk félreérthetően válaszolt a feltett kérdésre. Az is a valóságot tükrözi, hogy a posták és a logisztikai üzemek tele vannak csomagokkal, hiszen karácsonyi csúcsszezon van: átlagosan 30 százalékkal több csomagot kezelt a Magyar Posta az idei Black Friday-t követő héten, mint tavaly ilyenkor, pedig a csúcsszezon hamarabb kezdődött a csomagforgalomban, mint eddig. Az akciókkal teli két hétben több mint 1000 kamion szállította a csomagokat a Postára, s csak ebben a két hétben 1 millió 156 ezer csomagot kezelt sikeresen a Magyar Posta.

Az említett időszak első hetének csomagforgalma 20 százalékkal volt nagyobb, mint 2016 ugyanezen időszakában. A november 24-i Black Friday-t követő héten pedig 30 százalékkal ugrott meg a csomagmennyiség a tavalyihoz képest.

Idén a korábbi évek tapasztalataihoz képest már jóval hamarabb, október utolsó hetében érzékelhető volt a csomagvolumen határozott emelkedése a Magyar Postánál, és ez a trend novemberben folytatódott. A csúcsszezon is hosszabb, köszönhetően annak, hogy a webáruházak nem erre az egy napra – az amerikai mintára működő november végi péntekre – koncentrálnak, hanem már a hónap közepétől beindulnak az akciók.

Ezért, sajnos, előfordulhat, hogy a megszokottnál többet kell várakozni egyes postákon, hogy átvegyék ügyfeleink a csomagjaikat. A megemelkedő csomagforgalomra ugyanakkor a Posta felkészült: bővítette a logisztikai kapacitásait, és azokon a településeken, ahol ez szükséges, szombati kézbesítést is elrendelt.

Magyar Posta Zrt.

Kapcsolódó szolgáltatások ikon

Kapcsolódó szolgáltatások