epostakönyv nem szerződéses ügyfeleknek - gyakran ismételt kérdések

1. Ki használhatja az ePostakönyv alkalmazást?

Az ePostakönyvet a postahelyen készpénzzel/bankkártyával fizető magánszemélyek és kisvállalkozások részére alakítottuk ki.

2. Az ÉnPostám felületen belül hol érhetem el az ePostakönyv alkalmazást?

Az ePostakönyv alkalmazás eléréséhez az Irányítópulton a Levél és csomag – minden, ami küldemény-re vagy a doboz alján található „Megnézem a szolgáltatásokat” gombra kell kattintani.

3. Mi az a jegyzék?

A levelek adatait (pl. a címzett nevét és a levél típusát) tartalmazó listát jegyzéknek hívjuk, ezeket kell megadnia a rendszerben.

4. Új jegyzék megnyitásakor minden esetben szükséges az alapadatokat rögzítenem?

Belépést követően a feladói adatokat automatikusan kitölti a rendszer, de minden esetben javasolt az adatok helyességének ellenőrzése, különös képpen, első belépéskor az e-mail cím megadását szükséges elvégezni.

5. Rossz e-mail-címet állítottam be a feladónál és most nem kapom meg a feladásról szóló e-mailt. Mi a teendő?

Kérjük, jelezze a felvevő postán, hogy rossz e-mail címet állított be, illetve a feladóhelyen kérdezze meg, hogy beérkezett-e a jegyzék! Új jegyzék feladásakor módosíthatja az e-mail címet.

6. Milyen méretű etikett nyomtatható a rendszerből?

Három méretezés közül választhat:a címadatok etikettre nyomtatásánál:
• A/4-es 3 hasábos (70*37 mm)
• A/4-es 2 hasábos (106*37 mm)
• A/4-es 1 hasábos (120*48 mm)

7. Meddig őrzi meg az alkalmazás a lezárt feladójegyzékeket?

A lezárt feladójegyzékek 400 nap után automatikusan törlődnek az alkalmazásból. Ez idő alatt van lehetőség azok mentésére.

8. Mi az a küldeményazonosító?

A levelek egyedi azonosítására szolgáló generált számsor és vonalkód, melyet a küldeményre nyomtatni vagy etiketten ráragasztani lehet.

9. Hol találom a postától kapott küldeményazonosítót az ePostakönyvben?

Magánszemélyes profil esetén a posta által kiosztott küldeményazonosító a jegyzék megnyitásakor automatikusan betöltődik a felhasználói tárba.
Céges profil (vagy meghatalmazott) esetén az „új küldeményazonosító tartomány felvitele” linkre kattintva egy párbeszéd panelen keresztül érhető el, ott manuálisan kell bevinni a panel alján megjelenő számsor-tartományt a felhasználói tárba.

10. Mit jelent a küldeményazonosító darabszám?

Ez a darabszám az adott típus összes (nyomtatható és ragasztható) felhasználható küldeményazonosító számát tartalmazza.

11. Mennyi küldemény tétel rögzíthető egy jegyzékben?

1000 db. Amennyiben a címzetti adatok betöltését választja, abban az esetben 500 db-ot egyszerre betölteni. Az 1000 db-hoz 2x500 db címzetti adatbetöltés szükséges.

12. Véletlenül hibásan adtam meg a levelek darabszámát és lezártam a feladójegyzéket. Hogyan tudom javítani?

Lezárt jegyzékben már nincs lehetősége módosítani. Kérjük, feladáskor jelezze postai munkatársunk részére vagy vigye fel újra az ePostakönyvbe a levelek adatait.

13. Nem tudom kiválasztani azt a többletszolgáltatást, amit a küldeményhez szeretnék rendelni. Miért?

A nemzetközi levelek esetében a rendszer csak azokat többletszolgáltatásokat jeleníti meg, amelyek igénybe vehetők az adott országban.

14. Az elektronikus kézbesítési igazolás visszaküldéséhez a feladói adatoktól eltérő címet szeretnék megadni. Megtehetem?

Igen, az alkalmazás lehetővé teszi, hogy a kézbesítési igazolást papíralapon a feladói adatoktól eltérő címre kérje vissza. A jegyzék zárásakor megjelenő panelen adhatja meg az új adatokat.

15. Közelebbi címadatként csak a helyrajzi szám áll rendelkezésre. Hogyan rögzíthetem?

A helyrajzi számot a „Házszám” mezőbe kell rögzíteni Hrsz.: kezdéssel és utána lehet a többi részt (számot) begépelni.

16. Nem könyvelt küldeményként rögzítettem be a könyvelt küldeményeket, majd lezártam a feladójegyzéket. Mit tegyek? Van lehetőség ezt javítani?

Nyisson új jegyzéket és a megfelelő adatokkal rögzítse újra a küldeményeket könyveltként. A hibás, lezárt jegyzéket törölheti a programból, ez a postai felvételt nem befolyásolja.

17. Szerkeszthető egy lezárt feladójegyzék?

Lezárt, postai rendszerbe beküldött feladójegyzék módosítására a rendszer nem ad lehetőséget. Azonban egy lezárt jegyzékben szereplő adatok – ha erre van szükség – egy új, Nyitott jegyzékbe másolhatók és szerkeszthetők.

18. Mit kell magammal vinni a postára, ha az ePostakönyvben adtam meg a leveleim adatait?

Az adatok beküldését követően egy e-mailt küldünk a Központi Értesítés e-mail címről, melyben egy azonosítót talál pl.: A beérkezett jegyzék azonosítója: IKR_12345. Ez az azonosító az alkalmazásban a Lezárt jegyzéken is megjelenik.
A levelek mellett erre az azonosítóra van szükség a postán, kérjük diktálja be, mutassa meg munkatársunknak, hogy a postai rendszerben meg tudja keresni az Ön által megadott adatokat. Amennyiben informatikai ellátottsággal nem rendelkező (manuális feldolgozású) postán kívánja leveleit feladni, a beérkezésről kapott értesítést 1 példányban, a feladójegyzéket 2 példányban szükséges papíron kinyomtatnia és azt átadnia a postán.

19. Véletlenül kitöröltem a feladójegyzék befogadásról szóló Központi Értesítés címről érkező e-mailt. Hogyan tudom igazolni a postán, hogy van feladójegyzékem?

Ebben az esetben a „Lezárt jegyzékek” fülön a jegyzékek adatainál megtalálható IKR azonosítót kell feljegyezni és a postán megadni. Ez ugyanaz az azonosító, ami e-mailben érkezik vissza, és a feladást segíti elő.

20. Informatikai probléma miatt a feladójegyzéket nem sikerült beküldenem a postai rendszerbe. Mit tegyek?

Mind a nyitott, mind a lezárt feladójegyzéket, amelyiknek továbbításakor informatikai probléma jelentkezett (pl.: internet elérési korlátozás miatt nem került beküldésre), lehetőség van xml formátumban menteni és továbbítani az efeladas@posta.hu e-mail címre. A letöltés gomb a jegyzékek adatainak jobb szélén lévő nyílra kattintva érhető el. Posta oldali rendszerhiba esetén a jegyzékből letölthető pdf. kinyomtatott példányának átadásával is biztosítja a posta a küldemények felvételét, de ehhez is szükséges az efeladas@posta.hu e-mail címre előzetesen megküldeni az xml fájlt.

21. Hova fordulhatok, ha rendkívüli rendszerhibát észlelek?

Kérjük, küldjön e-mailt az ugyfelszolgalat@posta.hu címre.

22. Hivatalos irat feladása esetén mire kell figyelnem?

Hivatalos irat feladásakor a küldemények burkolatán kötelező feltüntetni az értesítés típusát (pl.: A/1) jól látható módon és elkülönítve a burkolaton szereplő egyéb adatoktól.

23. Hivatali Kapun szeretném visszakapni az elektronikus kézbesítési igazolásokat. Mit kell tennem?

A küldemény rögzítésekor a felületen megjelenő kötelező választó mező a „tv-visszaküldés mód” értékét állítsa Hivatali Kapura. Ebben az esetben a Hivatali Kapu KRID azonosító mező kitöltése kötelező. Az itt megadott KRID-ra fognak visszaérkezni a kézbesítési igazolások. Küldeményenként elérő KRID azonosító is megadható.

24. Mire kell figyelnem ha tértivevényes levelet szeretnék feladni?

2021. január 1-től a belföldi levélküldemények feladása már a zöld színű, belföldi tértivevény nyomtatvány nélkül történik. Tértivevényes levél feladásakor már nem kell kitöltenie a korábbi tértivevénylap nyomtatványt. A küldemény kézbesítési információit elektronikus csatornán, hiteles kézbesítési igazoláson kapja vissza. Választható visszaadási csatornák: e-mail, FTP szerver, Hivatali Kapu, ePostakönyv, és különdíj ellenében hiteles papíralapú kézbesítési igazolás másolat.

25. Nemzetközi közönséges vámköteles tartalmú levelet szeretnék feladni az Európai Unió vámhatárán kívüli országba, de az ország kiválasztásakor nem jelenik meg a vámköteles tartalmú levél alapszolgáltatás típusa. Mi a teendő?

Az ország kiválasztását követően meg kell adnia a címzett nevét és címét is, csak ezután választható ki a vámköteles tartalmú levél alapszolgáltatás.

26. Mi az a speciális cím a nemzetközi küldeményeknél?

Akár nemzetközi közönséges, akár nemzetközi könyvelt küldeményt rögzít, lehetősége van speciális karakterű cím rögzítésére is (pl.: cirill, kínai, japán stb.). Ezen címadatok megjelenése a dokumentumok nyomtatásánál játszik szerepet.

27. Mi a teljes jegyzék import funkció szerepe?

Lehetősége van egy, a hatályos EFJ műszaki specifikáció szerint korábban már létrehozott komplett elektronikus feladójegyzéket az alkalmazáson keresztül beküldeni a postai rendszerbe. A Teljes jegyzék import segítségével beküldött jegyzékek megjelennek a lezárt jegyzékek között is, valamint amennyiben az alkalmazásba kérte vissza a kézbesítési igazolást, akkor azok innen is letölthetők.