KUD_2020_badge_Telefonos_D_300x

veszélyhelyzettel kapcsolatos intézkedések

 

vissza az Ügyfélszolgálati portálra

POSTÁRA JÁRÁSSAL, POSTAI KISZOLGÁLÁSSAL KAPCSOLATOS KÉRDÉSEK

Módosult a posták nyitvatartása áprilistól?

2020. április 2-tól visszavonásig egyes posták nyitvatartását szűkítjük. Hétköznap egységesen 18 órakor bezárnak a hosszabban nyitvatartó posták, ez alól kivétel Budapesten három posta (Budapest 62, VI. kerület Teréz krt 51., Budapest 72, VIII. kerület Baross tér 11/C, Budapest 112, XI. kerület Fehérvári út 9-11.) amelyek 20 óráig várják az ügyfeleket. A megyeszékhelyek szombaton nyitvatartó postái hétfőnként változatlan nyitvatartással üzemelnek majd. A jelenleg is 18 óra előtt záró posták nyitvatartása nem változik.

Postára kell mennem/küldeményem érkezik, de tartok tőle, hogy megfertőződöm. A Posta hogyan védekezik, hogy az ügyfelek és a dolgozók elkerüljék a fertőzést?

Ügyfeleink és munkatársaink egészsége egyaránt fontos számunkra, ezért a személyes ügyfélkapcsolatban dolgozó munkatársainkat, például a postákon dolgozó ügyfélkapcsolati munkatársakat védőfelszereléssel láttuk el, illetve ezek pótlását folyamatosan biztosítjuk számukra. Jelenleg ezek a munkatársak maszkkal és gumikesztyűvel rendelkeznek, illetve nemrég elkezdtük egy új típusú kézfertőtlenítő krém használatát, amely „folyékony kesztyűként” véd, és emellett nincs szükség külön gumikesztyű használatára. Fontos azonban megjegyeznünk, hogy egyelőre a maszkok és a kesztyű használata nem kötelező az állampolgárok számára, ezért a munkatársaink számára is ajánlást fogalmaztunk meg ezek használatával kapcsolatban.
A postákat, különösen az ügyféltereket fokozottan és rendszeresen fertőtlenítjük, kiemelt figyelmet fordítva az ügyfélpultokra és kilincsekre, amelyeket naponta többször áttörölnek munkatársaink.

Emellett április 6-tól érintésmentes küldeménykézbesítést vezetett be a posta. Az ajánlott leveleket a kézbesítő a levélszekrénybe kézbesítheti úgy, hogy ennek tényét rögzíti a készülékén, a tértivevényes levél, a hivatalos irat és a csomag esetében az átvételt pedig nem kell a címzettnek aláírással igazolnia, ehelyett a személyazonosságot igazoló igazolvány adatait egyezteti a kézbesítővel lehetőség szerint mintegy 1,5 méteres távolságból, így elkerülve a közvetlen fizikai érintkezést. Hasonló módon járnak el a postákon is, vagyis postai küldeményátvétel esetén a postai munkatárs jegyzi be az átvevő igazolására alkalmas okmány típusát és számát, ekkor sem szükséges az ügyfelek részéről az aláírás.

A fertőzésveszély kockázatát csökkenti, hogy a munkatársakat jobban védő ún. leheletfogó paravánokat telepít a nyitott pultos, nagyobb forgalmú postákra a Magyar Posta. Országszerte a megyeszékhelyeken, nagyobb városokban és a fővárosban, a gyakrabban látogatott posták nyitott pultjaira helyezik el az áttetsző, műanyag védőfalat. Több mint 70, nyitott pultos postára a szerelések egy része húsvét előtt megtörtént, az ünnep után pedig folytatódik a telepítés.

Postára kell mennem, mert küldeményem érkezett, de tartok tőle, hogy megfertőződöm, adhatok-e meghatalmazást másnak a küldemény átvételére?

Adhat meghatalmazást bármikor a korábban megszokott eljárás szerint. Azaz a postai meghatalmazási nyilatkozatot kitöltve a postán kell bemutatni személyesen, illetve amennyiben van ÉnPostám regisztrációja, akkor élhet online meghatalmazással is. A Posta egyelőre a veszélyhelyzetben sem térhet el ettől a szabályozástól, de jelenleg is dolgozunk azon, hogy a jogszabályi keretek között találjunk erre megoldást.

Hétköznapokon elfoglalt vagyok, ezért szombaton/vasárnap szeretném postai ügyeimet elintézni, hol tehetem meg?

A veszélyhelyzethez igazodóan 2020. március 28-tól visszavonásig szűkül a hétvégén nyitvatartó posták száma. 2020. március 28-tól visszavonásig szombatonként a fővárosban három posta (Budapest 62, VI. kerület Teréz krt. 51., Budapest 72 VIII. kerület Baross tér 11/c és Budapest 112 XI. kerület Fehérvári út 9-11.), lesz nyitva, illetve a megyeszékhelyeken egy-egy, továbbá Érd, Dunaújváros és Sopron városban várjuk az ügyfeleket . Vasárnap országszerte zárva lesznek a posták. A honlapunkon folyamatos tájékoztatást nyújtunk a változásokról, a postai nyitvatartásokról és más, az ügyfeleket érintő információkról, a postákon pedig plakátokon jelezzük az esetleges nyitvatartás változást.

Változik-e a posták nyitvatartása? Dolgozom, tudok-e délután 15 óra után menni a postára?

A posták nem zárnak be 15:00 órakor, a kormány által elrendelt korlátozás a postahelyekre nem vonatkozik. A postákon – a bejáratnál feltüntetett nyitvatartási időben – munkatársaink továbbra is várják az ügyfeleket és nyújtanak postai szolgáltatásokat. Elszórtan – főleg vidéken – előfordulhat, hogy ha egy üzletház teljesen bezár, akkor az ott működő posta is kénytelen ehhez alkalmazkodni, ám ezekben az esetekben az ügyfelek a településen másik postát vehetnek igénybe. Egyes postákon változhatnak a nyitvatartási idők, ezekről természetesen helyben adunk tájékoztatást.

Miért kell a posta előtt várakoznom postai ügyeim intézése előtt?

A fertőzésveszély csökkentése érdekében változtattunk az ügyfélkiszolgálás rendszerén. Egyszerre csak annyi ügyfél tartózkodhat az ügyféltérben, ahány kiszolgáló pult működik, a többi ügyfelet arra kérjük, hogy a bejárat előtt várjon, egymástól javasoltan kb. 1-2 méterre.

A veszélyeztetett célcsoportba tartozom (60 éven felüli vagyok), de a postára kell mennem, mit tegyek?

Lehetőség szerint kérje meg fiatalabb ismerősét postai ügyei intézésére. Amennyiben ez nem lehetséges, akkor érdemes a nyitás első órájában érkezni a postára, mert arra az időtartamra elsőbbséget élvez a 60 év feletti korosztály a kiszolgálásban. Felhívjuk a figyelmet, hogy a 9-12 óra közötti, csak 65 éven felüliek kiszolgálásáról szóló kormányrendelet a postákra nem vonatkozik, csak élelmiszerüzletekre, drogériákra és gyógyszertárakra.

Hatósági házi karanténban vagyok, hogyan kapom meg a küldeményeimet?

A hatósági házi karanténnal érintett címeken a Magyar Posta mellőzi a személyes kézbesítést a karantén megszűnéséig. Ez azt jelenti, hogy az ajánlott, a tértivevényes és értéknyilvánításos leveleket, a hivatalos iratokat, az utalványokat (nyugdíj, kifizetési és külföldi), illetve a csomagokat nem kézbesíti a karantén ideje alatt, mivel azok személyes átadást igényelnek. Azonban ezen időszak alatt a karanténban nem érintett jogosult átvevők a kézbesítési ponton átvehetik azokat. A küldemények kézbesítését a karantén lejáratát követően megkísérli a posta, a szokásos szabályok szerint, és sikertelen kézbesítés esetén őrzi azokat átvételig, de legfeljebb a letéti idő utolsó munkanapjáig. A kézbesítő a karantén ideje alatt a közönséges levélküldeményeket továbbra is a levélszekrénybe kézbesíti, illetve tájékoztatót is tesz mellé, mely a karanténra vonatkozó kézbesítési szabályokat ismerteti.

KÉZBESÍTÉSSEL KAPCSOLATOS ÁLTALÁNOS KÉRDÉSEK

Lejárt a személyi igazolványom. A Posta is elfogadja a lejárt okmányokat?

Igen, a veszélyhelyzet megszűnését követő 15 napig a Magyar Posta érvényesként elfogadja a lejárt okmányokat.

Elakadt a küldeményem/nem tudom mikor érkezik. Honnan szerezhetek információt az érkezéséről, ha járvány miatt személyesen nem kívánok bemenni a postára.

A könyvelt levélküldemények (ajánlott és térivevényes levél, hivatalos irat), valamint a csomagok életútját figyelemmel kísérheti nyomkövetés alkalmazásunkban, amelyet a honlapunkon továbbá a Magyar Posta applikációban érhet el. Érdemes azonban tudni, hogy a nemzetközi postai küldeményforgalom jelentősen lelassult a koronavírus-járvány miatt, sőt, egyes országokba nem is lehet eljuttatni küldeményeket: ezért a Posta ezekbe az országokba szóló küldeményeket nem veszi fel, hiszen nem tudja garantálni azok célba juttatását. A bejövő küldemények érkezése is hosszabb időt vesz igénybe, tekintettel arra, hogy jelenleg nem, vagy nehezen kiszámítható Magyarországra érkezésének ideje. Amennyiben küldeménye megérkezik az országba, azt a szokásos módon kézbesítjük. A nemzetközi küldeményforgalommal kapcsolatos híreinket folyamatosan frissítjük honlapunkon, kérjük, olvassa el tájékoztatónkat.

Értesítőt kaptam küldemény érkezéséről, a vírushelyzetre tekintettel nem mennék be a postára. Meddig vehetem át? Esetleg megoldható, hogy tovább ott tartsák nekem?

Küldeményét legkésőbb az értesítőben megjelölt dátumig tudjuk a postán tartani. Amennyiben a megadott határidőig nincs lehetősége átvenni (címzettnek, vagy a vele egy címen lakó közeli családtagnak vagy meghatalmazottnak), úgy azt vissza kell küldenünk a feladónak. Ebben az esetben a feladótól kérheti a küldemény ismételt postázását.

Ismételt kézbesítést szeretnék kérni egy küldeményemre, mert a jelenlegi helyzet miatt nem szeretnék a postára menni.

Ismételt kézbesítést 325 Ft díj ellenében kérhet az értesítőn megadott telefonszámon. Kérjük, amennyiben nem éri el az értesítőn szereplő postát telefonon, küldje el ügyfélszolgálatunknak a küldemény pontos adatait (küldemény azonosítószám, név, pontos cím, emelet ajtószám is, kapucsengő, ha van) valamint telefonszámát, ezt követően az érintett posta felé továbbítjuk kérését és szükség esetén kérjük, hogy egyeztessenek Önnel a továbbiakról.

A koronavírus járványra való tekintettel, a kontaktok csökkentése érdekében a tértivevény és saját kézbe szolgáltatással feladott küldeményeket miért nem lehet postaládába kézbesíteni?

A hivatalos irat küldemények kézbesítését a Posta a (335/2012. (XII.4.) ) kormányrendelet alapján végzi, mely küldemények kézbesítéséhez elengedhetetlen a tértivevény használata, hiszen jogkövetkezményt von maga után. A saját kézbe szolgáltatással pedig a feladó azt szeretné, ha a küldeménye kizárólag a címzett kezébe lenne kézbesítve, elkerülve ezzel a küldemény tartalmának illetéktelen kezekbe jutását. Ezen jogszabályi keretek miatt sajnos továbbra is szükséges a személyes kézbesítés. Emellett április 6-tól a kontaktok csökkentése érdekében érintésmentes küldeménykézbesítést vezetett be a posta. A tértivevényes levél, a hivatalos irat és a csomag esetében az átvételt pedig nem kell a címzettnek aláírással igazolnia, ehelyett a személyazonosságot igazoló igazolvány adatait egyezteti a kézbesítővel lehetőség szerint mintegy 1,5 méteres távolságból, így elkerülve a közvetlen fizikai érintkezést. Hasonló módon járnak el a postákon is, vagyis postai küldeményátvétel esetén a postai munkatárs jegyzi be az átvevő igazolására alkalmas okmány típusát és számát, ekkor sem szükséges az ügyfelek részéről az aláírás.

Jelenleg a lakcímemen/levelezési címemen nem tudom átvenni a küldeményeimet, hogy tudom másik címre átkérni azokat úgy, hogy nem szeretnék a postára személyesen bemenni?

Az utánküldés szolgáltatást honlapunkon az ÉnPostám oldalon, illetve a Posta mobil applikációján keresztül online is megrendelheti, amennyiben rendelkezik ÉnPostám kártyával. A bankkártya használatával történt díjkiegyenlítésről a Posta elektronikus számlát készít és küld meg az ÉnPostám oldalon – a megrendelő által az előzetes regisztráció során– megadott e-mail címre. A díjfizetés bankkártyával történik.

Utánküldést rendeltem meg, de a járvány miatt a megjelölt új címen mégsem tudom átvenni a leveleket, csak a régi címen. Fel lehet függeszteni erre az időre a szolgáltatást?

A szolgáltatás szüneteltetésére sajnos nincs lehetőség. Arra az időre, amíg a küldeményeit az eredeti címen szeretné átvenni, javasoljuk a szolgáltatás felmondását. Ebben az esetben a szerződés megszűnésének hónapját követő időszakra eső átalánydíjat a Posta visszafizeti. Az utánküldés szerződést a megrendelő bármely postai szolgáltatóhelyen felmondhatja. Amennyiben az ÉnPostám oldalon online rendelte meg a szolgáltatást, úgy ott kezdeményezheti a lemondást is. Ebben az esetben a fennmaradó díj visszatérítéséről ügyfélszolgálatunk intézkedik. Kérjük, e-mailben küldje el az ugyfelszolgalat@posta.hu címünkre:
- a megszüntetés időpontját,
- a megrendelő számlaszámát a visszautaláshoz,
- valamint kérjük csatolni a szolgáltatás megrendelésekor kapott e-számlát.

Címünkre érkezett hivatalos irat, de másutt tartózkodunk önkéntes házi karanténban. Hogyan tudok meghatalmazást adni az átvételhez?

A meghatalmazás formanyomtatvány letölthető innen. A meghatalmazást két tanú aláírásával szükséges hitelesíteni. Amennyiben ez nem megoldható, úgy teljes bizonyító erejű magánokiratban is adható meghatalmazás. Ebben az esetben a meghatalmazáshoz a formanyomtatvány nem használható, hanem azzal azonos adatokkal, saját kezűleg szükséges a meghatalmazást megírni és aláírni.
Abban az esetben, ha rendelkeznek ÉnPostám regisztrációval és a regisztráció Ügyfélkapuval, vagy ÉnPostám kártyával hitelesített, úgy a meghatalmazást online is elkészítheti. A küldeményeket az értesítőn megjelölt ideig lehet átvenni. Amennyiben ez nem történik meg, úgy az őrzési idő lejártát követően a feladónak visszaküldjük. Visszaküldést követően a feladótól kérheti az ismételt feladást, és ezzel egyidejűleg benyújthat igazolási kérelmet, amelyben a távolmaradását igazolja.

Miért nem érkezett meg szombaton az előfizetett újságom?

A Posta a veszélyhelyzeti működése érdekében meghatározott településeken 2020. április 4-től csak hétfőtől péntekig tudja vállalni a lapterjesztést. Az ország több pontján a szombati napilapokat csak a következő munkanapon, vagyis hétfőn tudja kézbesíteni. A főváros és a nagyobb városok nem érintettek a korlátozásban. Az ezen a linken látható táblázatban szerepelnek azok a települések, melyek a korlátozásban nem érintettek.

Nyugdíjas vagyok, és nem voltam otthon, amikor a postás hozta a nyugdíjat. Mit tehetek?

Ismételt kézbesítést kérhet, melynek ebben az esetben nincs díja. A kézbesítő által hátrahagyott értesítőn szereplő posta megadott telefonszámot kell hívni, ahol az ismételt kézbesítés kérhető. Az értesítő mellett hátrahagyott eseti egyszerűsített meghatalmazás kitöltésével arra is lehetősége van, hogy az ismételt kézbesítéskor az eseti meghatalmazott vegye át az összeget.

Nyugdíjas vagyok, nem szeretném a nyugdíjamat személyesen a kézbesítőtől átvenni. Van erre lehetőségem?

Ha személyesen nem kívánja átvenni az utalvány összegét/nyugdíját, akkor élhet az egyszerűsített meghatalmazás lehetőségével, és megbízhatja a pénz átvételére akár a szomszédot vagy mást, aki iránt bizalommal van. Ez a meghatalmazás egyszeri alkalomra szól. A nyomtatványt kérje kézbesítőjétől.

CSEKKFELADÁSSAL KAPCSOLATOS KÉRDÉSEK

Csekket kell feladnom, de félek a fertőzéstől, van más lehetőségem a csekkjeim befizetésére?

Ebben az időszakban a közüzemi számlák kiegyenlítésére javasoljuk az iCsekk mobilalkalmazást. Az alkalmazással okostelefonja, tabletje segítségével otthonról is be tudja fizetni számláit, a tranzakció bankkártyás vásárlásnak minősül, ezért külön díja nincs. A szolgáltatás használatáról itt tud tájékozódni.

CSOMAGOKKAL KAPCSOLATOS KÉRDÉSEK

Csomagot rendeltem és a munkahelyem címét tüntettem fel a megrendelésnél. Időközben azonban a cég bezárt, így a csomagot ott nem fogom tudni átvenni. Módosíthatom a címet a saját lakcímemre?

Amennyiben a feladó a címiraton megadta a címzett telefonszámát, kézbesítő kollégánk telefonon fogja keresni a csomag átvételével kapcsolatban. A telefonos egyeztetés során megadhatja azt is, hogy milyen új címre szeretné kérni a csomag kézbesítését.

A veszélyhelyzet miatt nem szeretnék a postán várakozni és a futárt sem szeretném beengedni a lakásba. Megoldható, hogy Csomagautomatába helyezzék?

A futárt nem kell beengedni a lakásba, csomagját munkatársunk az ajtó előtt kézbesíti. Amennyiben ezzel sem kíván élni, akkor javasoljuk, kérje a feladótól csomagjának Csomagautomatára címzését. Amennyiben azonban eredetileg házhoz kézbesítést, vagy PostaPontra címzett csomagokot kért, a Csomagautomatába történő elhelyezés utólag már nem kérhető.

Kockázatnak teszem ki magam, ha átveszem a külföldről érkezett küldeményemet? Lehet, hogy fertőz?

A fertőzött területekről érkező küldemények tekintetében az Országos Tisztifőorvos állásfoglalását tartjuk irányadónak, mely szerint a vírus csak élő sejtekben szaporodik. Így fertőzött területekről érkező csomagok veszélytelenek, ezért az alapvető higiénés előírásokon kívül nem indokolt egyéb intézkedés bevezetése.

LEVÉLTERMÉKEKKEL KAPCSOLATOS KÉRDÉSEK

Jön a húsvét, képeslapot szeretnék feladni a postán, de félek a fertőzéstől.

Javasoljuk, hogy bélyeggel ellátott vagy előre bérmentesített képeslapot az utcai levélszekrénybe helyezze el, vagy használja a Sender elektronikus képeslapküldő alkalmazást. A szolgáltatás használatáról itt tud tájékozódni.

Külföldre feladott, onnan várt küldeményekkel kapcsolatos kérdések

Nemzetközi viszonylatba szeretnék feladni küldeményt, hova lehet? Mire számíthatok? Fel tudják venni háznál?

A kialakult helyzet miatt szűkültek a lehetőségek. Egyes irányokba, országokba akadályozottá vált, vagy egyáltalán nem lehetséges a kimenő küldemények eljuttatása, 2020. március 18-tól átmenetileg szünetel a nemzetközi küldemények feladása (Nemzetközi EMS, Nemzetközi elsőbbségi és nem elsőbbségi postacsomag, nemzetközi elsőbbségi és nem elsőbbségi levél, MPL ES csomag) egyes országokba. Azokat az országokat, ahová továbbra is vállalja a szállítást a Posta, itt találja.
Jelen helyzetben késéssel kell számolni a nemzetközi szállítási és a helyi korlátozások miatt is.
Azt, hogy mely terméknél érhető el a háznál történő felvétel lehetősége, a Magyar Posta PSZÁFSZ Terméklapok dokumentuma tartalmazza.

Nemzetközi viszonylatba adtam fel küldeményt, a címzett nem kapta meg? Mi lehet a probléma?

Világszerte lelassult a postai küldeményforgalom a koronavírus-járvány miatt. Több országban korlátozásokat vezetettek be a légi és közúti közlekedésében, amely miatt a postai küldemények eljuttatása is akadályozottá vált. A kialakult helyzet miatt szűkültek a lehetőségek, a legtöbb irányban késésekkel kell számolni. Egyes irányokba, országokba akadályozottá vált, vagy egyáltalán nem lehetséges a kimenő küldemények eljuttatása. Azoknál a küldeményeknél, ahol elérhető a nyomkövetés, azoknál érdemes a nyomkövetésen keresztül lekérni a küldemény életútját. Ha nem látható kézbesítési esemény tudakozványt javasolt indítani.

A nemzetközi EMS gyorsposta továbbra is időgarantált?

A Magyar Posta a jelen, vis major helyzetben nem vállal időgaranciát a belföldi kézbesítésre érkezett nemzetközi EMS késett kézbesítéséért. Az időgarancia normál működés esetén áll fenn és csak kimenő irányban.

 
Ugyfelszolgalat_erkezes_altalanos_kerdes

NEm találtam meg a válAszom,

 

az ügyfélszolgálathoz fordulok